زیاد عرق می کنید؟

به گزارش مجله هاستفا، هیپرهیدروز یا تعریق بیش از حد، نتیجه ترشح بیش از حد غدد عرق است. این مشکل می تواند از نظر فردی و اجتماعی آزادهنده باشد و می تواند به تنهایی یا در نتیجه یک بیماری زمینه ای رخ دهد؛ مسئله ای که در غدد عرق غیرمعمول بوده و دلیل اش این است که فیبرهای سودوموتور سمپاتیک بیشتر کولینرژیک هستند. این مشکل به دو فرم

زیاد عرق می کنید؟

زیاد عرق می کنید؟

نویسنده: دکتر محمدعلی نیلفروش زاده متخصص پوست و مو

هیپرهیدروز یا تعریق بیش از حد، نتیجه ترشح بیش از حد غدد عرق است. این مشکل می تواند از نظر فردی و اجتماعی آزادهنده باشد و می تواند به تنهایی یا در نتیجه یک بیماری زمینه ای رخ دهد؛ مسئله ای که در غدد عرق غیرمعمول بوده و دلیل اش این است که فیبرهای سودوموتور سمپاتیک بیشتر کولینرژیک هستند. این مشکل به دو فرم ایدیوپاتیک (بدون دلیل) و پاتولوژیک طبقه بندی می گردد. فرم اول آن به افزایش عرق به صورت قرینه، به کف دست و پا و یا زیر بغل (به تنهایی یا همراه با هم) و غیروابسته به تنظیم دما محدود است. سایر مشخصات فرم ایدیوپاتیک شامل این موارد است: افزایش وقوع در پاسخ به یک تحریک و آغاز آن پس از بلوغ که به طور معمول سابقه فامیلی فرد هم مثبت است. در این فرم بوی بد عرق وجود ندارد و با تغییر فصل، تغییر نکرده و یا کمی تغییر می نماید.

اما نوع دوم، فرم پاتولوژیک، ممکن است محدود یا وسیع باشد. فرم محدود اغلب در اثر آسیب به سیستم عصبی مرکزی یا محیطی و یا بیماری های عروق محیطی رخ می دهد.

شکل وسیع آن در پی بیماری هایی از جمله بیماری های متابولیک و اندوکرین مربوط به غدد داخلی مثل (دیابت، پرکاری تیرویید ، نقرس، آکرومگالی، حاملگی، و مسمومیت با الکل) بیماری های قلبی، بدخیمی ها، صدمات مغزی و نشانگان مادرزادی دیده می گردد. برای درمان این مشکل، هر دو نوع درمان موضعی و سیستمیک وجود دارد. درمان های موضعی شامل داروهای متعددی است؛ از جمله اسیدبوریک، محلول تانیک اسید 2 تا 5 درصد، پرمنگنات پتاسیم، فرمالدئید (که البته می تواند ایجاد حساسیت کند)، گلوتارآلدئید و آلومینیوم کلراید 20 درصد و غیره که این محلول باید شب ها روی پوست خشک مالیده گردد و می تواند زیر پانسمان بسته باشد و به مرور زمان می توان فواصل کاربرد آن را زیاد کرد.

درمان های سیستمیک شامل داروهای متعددی می گردد که از طریق متخصص برای تان تجویز خواهد شد.سایر داروها استفاده از آرام بخش، ایندومتاسین، داروهای بلوک کننده کانال کلسیم که در نوع تعریق کف دست و پا اغلب به کار می فرایند، هستند.

از سال 1952 درمان تازه ای معرفی شده که شامل عبور جریان الکتریسیته از پوست است. در این روش که بیشتر درباره تعریق کف دست و پا کاربرد دارد، درمان روزانه هر کف دست یا پا به مدت 30 دقیقه به مقدار 15 تا 200 میلی آمپر با عبور از یک بالشتک آبی و یا بالشتک آنتی کولنیرژیک می تواند در درمان این عارضه موثر باشد. تزریق سم بوتولینوم هم موثر است و در تعریق بیش از حد کف دست، تزریق زیر جلدی آن سبب نداشتن تعریق به مدت 4 تا 12 ماه می گردد. عوارض آن شامل ضعف مختصر و موقت انگشت شست است که ظرف سه هفته بهبود پیدا می نماید.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8700

به "زیاد عرق می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیاد عرق می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید