تحول صنعت با فناوری اینترنت اشیاء، از روش های جدید کشاورزی تا فراوری رمز ارز

به گزارش مجله هاستفا، امروزه به لطف فناوری اینترنت اشیاء، این فقط رایانه ها نیستند که به یکدیگر متصل اند، بلکه بسیاری از دستگاه ها به اینترنت متصل شده، و صنایع مختلف از این فناوری بهره می برند.

تحول صنعت با فناوری اینترنت اشیاء، از روش های جدید کشاورزی تا فراوری رمز ارز

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، در ابتدا فقط رایانه ها قابلیت اتصال به اینترنت را داشتند و البته همین موضوع شیوه زندگی مردم و صنایع را تغییر داد. اما امروزه همه چیز از تلفن های همراه گرفته تا ساعت ها، کنتورهای برقی، دوربین های مداربسته، واحدهای فراوریی صنعتی و حتی سیستم های تهویه هوا به اینترنت متصل است.

این شبکه از اجسام فیزیکی، که بیشتر آنها در ابتدا برای اتصال به اینترنت ایجاد نشده اند، اینترنت اشیاء (یا IoT) نامیده می گردد. به زبان ساده تر اینترنت اشیاء درمجموع به دستگاه ها و تجهیزات اطراف مان اشاره دارد که به اینترنت وصل شده و توسط نرم افزارهای موجود روی تلفن های همراه قابل کنترل و مدیریت هستند. امروزه دستگاه ها مجهز به حسگرها و نرم افزارهای اختصاصی هستند و قادرند با یکدیگر و همچنین با انسان ها ارتباط برقرار نمایند.

پیشرفت در توسعه برنامه های تلفن همراه کاربران را قادر ساخته تا اشیاء متصل (مانند تلویزیون، یخچال، سیستم روشنایی و غیره) را با استفاده از برنامه های اختصاصی ایجاد شده برای دستگاه های فردی، کنترل نمایند.

اینترنت اشیاء از قبل گسترده تر شده و همچنان به سرعت در حال رشد است. تحقیقات دنیای نشان می دهد که تعداد دستگاه های متصل به اینترنت در سراسر دنیا از 26.6 میلیارد در سال 2019 به 75.4 میلیارد تا سال 2025 افزایش خواهد یافت.

مزایای اینترنت اشیاء

آنچه اینترنت اشیاء را چنین شگفت انگیز نموده، کاربردهای آن تقریباً در هر حوزه تمدن مدرن است.

در کنار سنجش و جمع آوری داده ها به صورت آنی، سیستم های اینترنت اشیاء همچنین قادر به آنالیز شرایط و تشخیص فعالیت های فیزیکی هستند. به سیستم های امنیتی منزل هوشمند فکر کنید که می توانند حرکات را حس نمایند، بازخوردهای بلادرنگ را جمع نمایند و در صورت بروز تشخیص دزدی یا نفوذ مشکوک به سیستم، زنگ هشداری را پخش نمایند. آنها از نگهبانان انسانی کارآمدتر هستند و خطرات آسیب جسمی درمورد سرقت را از بین می برند.

اینترنت اشیاء علاوه بر مؤثر ساختن فعالیت ها همچنین به مشاغل یاری می نماید تا هزینه های عملیاتی را کاهش دهند. درمجموع این فناوری باعث می گردد محل کار و خانه ها امن تر و راحت تر از همواره شوند.

تأثیر دنیای اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء در حوزه هایی مانند شهرها و خانه های هوشمند، پوشیدنی های هوشمند و شرکت هایی که سطح جدیدی از راحتی و فرصت های جدیدی برای نوآوری ایجاد نموده اند، به شدت تأثیرگذار بوده است. این فناوری همچنین تأثیر زیادی در چندین حوزه اصلی صنایع مدرن داشته است.

فراوری

با توسعه سنسورهای ساخت و فراوری مقرون به صرفه و ریزکنترل گرها( نوعی ریزپردازنده است که می تواند به تنهایی ابزارهای دیگر را کنترل کند)، اکنون صنایع در سراسر دنیا از اینترنت اشیاء برای فراوری، بهره برداری و کارهای مرتبط استفاده می نمایند. این امر زمینه هایی مانند مدیریت دارایی، کنترل شبکه و کیفیت را بهبود بخشیده، زمان تحویل را کاهش داده و هزینه های فراوری و تجهیزات را کاهش می دهد.

رسانه ها

اینترنت اشیاء صنایع مختلف دنیا را قادر ساخته است تا با استفاده از دستگاه های متصل به هم، به داده های مربوط به پروفایل های اقتصادِ اجتماعی و جغرافیایی دسترسی بهتری داشته باشند. این امر باعث بهبود مصرف رسانه ها در سطح محلی شده و به شرکت ها یاری نموده تا داده های جمع آوری شده مربوط به کارکنان و مصرف نمایندگان را در مدت زمان کوتاه تری تحلیل نمایند.

بهره وری انرژی

از دفاتر هوشمند گرفته تا خانه ها و کارخانه های هوشمند، اینترنت اشیاء به همه این موارد ورود و آنها را متحول نموده است. دفاتر مدرن به دستگاه هایی مانند اسکنرهای بیومتریک، تهویه هوا و سیستم روشنایی اتکا نموده اند، که همه این موارد ضمن کاهش هزینه های انرژی، محیط کار را برای کارکنان راحت تر می نمایند.

در خصوص خانه های هوشمند نیز این چنین است. برای مثال پرده های پنجره های هوشمند با برنامه ریزی که از قبل روی آنها انجام می گردد، باز و بسته شده و درنتیجه احتیاج به روشنایی مصنوعی(لامپ) و تهویه هوا را کاهش می دهند.

درمورد کارخانه های هوشمند، موضوع کمی متفاوت بوده و تأثیر اینترنت اشیاء هنوز در مراحل ابتدایی است. اما تحقیقات بازار نشان می دهد که مدل کارخانه هوشمند تا سال 2026 به 275 میلیارد دلار خواهد رسید. واحدها و کارخانه های دیجیتالی شده، به کاهش هزینه های انرژی معروف شده اند، که این امر به طور مستقیم حاشیه سود صنعت را افزایش می دهد.

برنامه ریزی اقتصادی

اینترنت اشیاء به تحلیل گران و تصمیم گیرندگان اقتصادی دسترسی سریع و آسان تر به معیارهایی داده که آنها را قادر می سازد بتوانند در تصمیم گیری سریع به خوبی عمل نمایند. داشتن شبکه ای از دستگاه های به هم پیوسته در پلتفرم هایی مانند حسابداری و برنامه ریزی منابع سازمانی، تصویری گسترده تر و بینشی جدید ارائه نموده و به پیش بینی های بهتر یاری می نماید. این امر به مدیران اقتصادی در صنایع مختلف یاری می نماید تا خطرات ناشی از ضرر اقتصادی را به حداقل رسانده و حاشیه سود آنها را افزایش دهد.

صنایع تحت تأثیر اینترنت اشیاء

صنایعی مانند انرژی، کشاورزی و رمزارز با تقاضای فزاینده ای از جمعیت در حال رشد ما روبرو هستند و فشار زیادی را برای ارائه خروجی بهتر متحمل شده اند.

پذیرش اینترنت اشیاء به این صنایع یاری می نماید تا به شیوه ای مؤثرتر و کارآمد عمل نمایند.

صنعت انرژی

با کاهش منابع انرژی های تجدیدناپذیر، امروزه راه چاره های انرژی سبز مانند پنل های خورشیدی بسیار برجسته و مهم است. دستگاه های انرژی سبز متصل با اینترنت اشیاء، عنصر انسانی را تا حد زیادی از بین برده اند که موجب نظارت و نگهداری بهتر می گردد.

ارائه دهندگان انرژی در حال حاضر برای جمع آوری داده های مربوط به مصرف انرژی های تجدید ناپذیر و سبز، از کنتورهای هوشمند استفاده می نمایند. این امر باعث می گردد صدور قبض برای مصرف نمایندگان آسان تر شده و استفاده از انرژی سبز رونق بیابد.

کشاورزی

اینترنت اشیاء اثبات نموده که دارایی ارزشمندی برای کشاورزان است. اینترنت اشیاء با استفاده از پهپادهای مجهز به اینترنت اشیاء که زمین های زراعی را نظارت می نمایند، و یا سنسورهای اختصاصی که ردیابی دام و سلامت محصولات زراعی را انجام می دهند، دوره جدیدی را در کشاورزی دقیق به ارمغان آورده است. این امر باعث کاهش اتلاف وقت و هزینه شده و استفاده حدبیشتری را فراهم می نماید.

رمزارز

رمزارزهایی مانند Tael و Waltonchain برای عملنمودهایی مانند کاهش تقلب و مدیریت زنجیره تأمین، به IoT متکی هستند. رمزارزهایی فعال شده توسط اینترنت اشیاء، به زنجیره ای از دستگاه های مبتنی بر این فناوری اجازه می دهند تا آزادانه در بازار آزاد تجارت نمایند. البته این مورد با مخالفت ها و انتقادهایی روبرو است، چراکه اینها شرایطی را ایجاد می نمایند که معاملات ماشین به ماشین (M2M) رونق یافته و درپی آن قدرت کشورها برای کنترل اقتصاد تضعیف شده و بازارهای دنیای مختل می شوند.

اینترنت اشیاء ابزاری انعطاف پذیر، جذاب و سودمند برای هر صنعت است و با گذشت زمان، مشاغل درک بهتری از دامنه و فرصت های رشد آن پیدا می نمایند. بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم رشد اینترنت اشیاء در سال های آینده بیشتر، سریع تر و بهتر گردد.

4112/

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4323

به "تحول صنعت با فناوری اینترنت اشیاء، از روش های جدید کشاورزی تا فراوری رمز ارز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحول صنعت با فناوری اینترنت اشیاء، از روش های جدید کشاورزی تا فراوری رمز ارز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید