یاری به کادر درمان با کیوان لایف بات، روباتی که همدم بیماران کرونایی می گردد

به گزارش مجله هاستفا، یک شرکت دانش بنیان پیروز به طراحی و ساخت روبات یاری پرستاری شده که علائم حیاتی بیماران را اندازه گیری می نماید و تعامل کادر درمان با بیماران کرونایی را به حداقل می رساند.

یاری به کادر درمان با کیوان لایف بات، روباتی که همدم بیماران کرونایی می گردد

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران- هانا حیدری؛ در روزهای اول مواجهه دنیا با ویروس کرونا بشر اطلاعات ناچیزی از این بیماری مرموز داشت و همین موضوع باعث ترس و وحشت میان مردم و کادر درمانی بیمارستان ها شد. حتی در بعضی از کشورها شاهد استعفای دسته جمعی پرستاران و کناره گیری گروهی پزشکان بودیم. در چشم دنیایان کووید-19 بیماری ناشناخته ای با علائم شبیه به آنفولانزا اما با نرخ مرگ ومیر بیشتر است که پس از گذشت هفت ماه از ظهورش در کره خاکی هنوز دارو یا راه درمانی برای آن پیدا نشده است.

یکی از روش های هوشمندانه برای کاهش فرایند شیوع و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به حداقل رساندن تعامل اجتماعی میان انسان هاست. درواقع به همین علت قرنطینه خانگی و فاصله اجتماعی در کنار استفاده از ماسک از موثرترین روش های پیشگیری ویروس کرونا به شمار می فرایند. با این حال گروه های خاصی مانند کادر بهداشت و درمان از جان خود گذشته و در خط مقدم مبارزه با کرونا فعالیت می نمایند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به کرونا هستند. پس برای حفظ جان پزشکان و پرستاران چه باید کرد؟

پیوستن روبات ها به مبارزان خط مقدم مبارزه با کرونا

استفاده از روبات های یاری پرستار در رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا یکی از روش های موثر در پیشگیری و کاهش تعامل کادر درمانی با بیماران بود که ابتدا در چین به کار گرفته شد. با شیوع ویروس کووید-19 در کشور شرکت های دانش بنیان ایرانی نیز آغاز به طراحی و توسعه روبات های یاری پرستار کردند. یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری اردبیل پیروز به طراحی و فراوری روبات یاری پرستار به نام حکیم شد که در بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل مشغول به خدمت است. حال یک شرکت دانش بنیان دیگر نیز روبات دیگری به نام کیوان لایف بات طراحی و فراوری نموده که تعامل کادر درمان با بیماران مبتلا به کرونا را کاهش می دهد.

روباتی که مانع از انتقال کرونا به کادر درمان می گردد/ حکیم در رکاب پزشکان

ایثار علاق بندراد، عضو هئیت مدیره این شرکت، می گوید؛ ایده ساخت کیوان لایف بات همزمان با شیوع کرونا در کشور به دنیا آمد. کار توسعه و تحقیق آن 15 اسفند ماه آغاز شد و در کمتر از دو هفته کار طراحی به اتمام رسید. تمامی کارکنان شرکت به صورت تمام وقت کار کردند تا کارهای طراحی و ساخت این روبات انجام گردد. 20 اسفند پلتفرم اولیه آماده شد و از ابتدای اردیبهشت نیز روبات وارد فاز عملیاتی شد.

ویژگی های کیوان لایف بات

کیوان لایف بات با هدف آسان سازی فرایند رسیدگی به بیماران کرونایی ساخته شد. این روبات می تواند آب، غذا و دارو را به دست بیماران برساند و علائم حیاتی آنها را چک کند. کیوان لایف مجهز به تب سنج لیزری و پالس اکسی متر (برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون) است و امکان برقراری ارتباط آنلاین (به صورت صوتی و تصویری) میان پزشک و پرستار با بیمار را فراهم می نماید.

بدین ترتیب وقتی روبات در کنار بیمار قرار می گیرد، پزشک یا پرستار می تواند با بیمار ارتباط برقرار کند و حال عمومی بیمار را بپرسد. با استفاده از روبات های یاری پرستار دیگر احتیاجی نیست که پزشکان و پرستاران به طور مداوم با بیمار مبتلا به کرونا در ارتباط باشند. بدین ترتیب 70 تا 80 درصد از رفت آمدهای غیرضروری کادر درمانی به بخش های ایزوله و عفونی کمتر می گردد و در نتیجه خطر ابتلای پزشکان و پرستاران به کرونا کاهش می یابد.

از سوی دیگر بیماران مبتلا به کرونا برای مدت زیادی قرنطینه می شوند و احساس تنهایی می نمایند. هم چنین امکان برقراری ارتباط با محیط خارجی را ندارد. بنابراین این روبات می تواند به بیماران یاری کند تا ارتباط خود با دنیای بیرون را حفظ نمایند.

صدور کیوان لایف بات به قطر و روسیه

به گفته علاق بند راد؛ روبات یاری پرستار کیوان لایف بات در حال حاضر در یکی از بیمارستان های کشور مشغول به خدمت است. این محصول به کشور قطر صادر شده و مذاکراتی با روسیه برای صادرات آن داشته ایم. قیمت نمونه های خارجی که در بازار وجود دارد، دو برابر کیوان لایف بات است و بیشتر این روبات ها درواقع روبات خدمتکار هستند که در رستوران ها و هتل ها خدمت رسانی می نمایند و قابلیت اندازه گیری علائم حیاتی بیمار را ندارند.

این شرکت دانش بنیان پلتفرم دیگری نیز طراحی نموده است که به زودی عرضه می گردد. این دستگاه مجهز به لامپ UV بوده و برای ضدعفونی کردن محیط به کار می رود. نمونه سوئیسی این محصول که در دنیا عرضه شده، 80 هزار یورو قیمت دارد. در حالی که قیمت نمونه داخلی یک دهم آن است.

دانش بنیان های پیشگام در علم روباتیک

شرکت های دانش بنیان کلیدی ترین بازیگر زیست بوم علم و فناوری هستند که با بکارگیری دانش فنی، خلاقیت، نوآوری و پشتکار دست به توسعه و ساخت محصولات جدید می زنند. بسیاری از دانش بنیان با شیوع کرونا در کشور و با توجه به احتیاج جامعه آغاز به فراوری محصولاتی چون ماسک و مواد ضدعفونی نماینده کردند. در این میان بعضی از این شرکت ها نیز با استفاده از دانش فنی و نوآوری محصولاتی چون کیت های تشخیص کرونا، روبات های ضدعفونی نماینده و یاری پرستار را طراحی نموده و توسعه دادند. درواقع به لطف دستاوردهای دانش بنیانی ایران در بحران کرونا احتیاجمند کشور دیگری نشد و توانست مقتدرانه روی پای خود بایستد.

4021/

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4394

به "یاری به کادر درمان با کیوان لایف بات، روباتی که همدم بیماران کرونایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری به کادر درمان با کیوان لایف بات، روباتی که همدم بیماران کرونایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید