کابینه الکاظمی تکمیل شد

به گزارش مجله هاستفا، نامزدهای تصدی کرسی های خالی کابینه عراق بعد از معرفی به مجلس پیروز به دریافت تأیید و رأی اعتماد نمایندگان مجلس شدند تا انتها کابینه مصطفی الکاظمی بعد از اما و اگرهای فراوان تکمیل گردد.

کابینه الکاظمی تکمیل شد

به گزارش عرب ویکلی، مصطفی الکاظمی که ماه گذشته تحت فشارهای سیاسی مجبور به معرفی کابینه منتخبش شد، تنها توانست 15 کرسی را پر کند اما گزینه های او برای وزارتخانه های نفت، بازرگانی، وزارت خارجه، دادگستری، کشاورزی، مهاجرت و فرهنگ وتو و قرار شد تا پیش از تعطیلات عیدفطر مشخص تکلیف گردد. با این حال رایزنی ها مخفیانه و محرمانه ادامه یافت و تا هفته ها پس از پایان ماه رمضان به درازا کشید و پایان در شرایطی که شمارش معکوس برای الکاظمی تا نشست مهمش با امریکا شروع شده بود، اسامی منتخبش که وزیر خارجه هم جزو آن بود، را معرفی کرد. آنچه در این فرایند با وجود همه ملاحظات امنیتی و با درز اخبار از دفتر نخست وزیری جنجال آفرین شد انتخاب هفت گزینه مستقل و غیروابسته به احزاب بانفوذ عراق بود و همین امر آنها را در مقابل الکاظمی قرار داد. اما ناظران معتقدند از آنجا که الکاظمی با دریافت رأی اعتماد برای اکثریت کابینه اش، نیازی به تأییدیه دوباره مجلس نداشت، اسامی منتخبش را با وجود همه مخالفت ها با کمترین تغییر به مجلس بیان کرد. این افراد عبارت بودند از: فؤاد حسین، سالار عبدالستار و احسان عبدالجبار به ترتیب به عنوان وزیر امور خارجه، وزیر دادگستری و وزیر نفت که همگی پیروز شدند رأی اعتماد نمایندگان را اخذ نمایند.

همانطور که اشاره شد، پستهای وزارتی امورخارجه، دادگستری و نفت به فؤاد حسین، سالار عبدالستار و احسان عبدالجبار رسید. اما به جز آنها ناظم حسن، علاء احمد حسن عبید، ایفان فائق و محمد کریم نیز به ترتیب به عنوان وزیر فرهنگ، تجارت، مهاجرت و کشاورزی رأی اعتماد گرفته و بلافاصله در صحن مجلس در حضور نمایندگان سوگند یاد کردند. مجلس عراق همچنین مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور را مختار به انتخاب یک وزیر مشاور برای ترکمن ها نموده است. این اختیار پس از درخواست نمایندگان ترکمن های عراق در مجلس به الکاظمی داده شد. خبرها همچنین حاکی است، پس از تأیید و تکمیل کابینه الکاظمی، هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح با تسلیم نامه ای به رئیس مجلس از نمایندگی مجلس عراق استعفا کرد که این استعفا پذیرفته شد. العامری قرار است در روزهای آینده به سمت ریاست سازمان حشد الشعبی مشخص گردد.

علی اصغر زرگر، کارشناس مسائل خاورمیانه درباره شرایط کابینه جدید عراق در گفت و گو با خبرنگار ایران در همین ارتباط معتقد است: در عراق گرایش ها براساس مقتضیات نیروهای خارجی و تحولات داخلی مشخص می گردد. اما می توان در این باره به سه نکته تأکید داشت. اول؛ عراق دارای سه قومیت اصلی است و قانون اساسی به گونه ای است که رئیس جمهوری از نمودها، رئیس مجلس از اهل تسنن و نخست وزیر از شیعیان انتخاب می گردد. اما قدرت اصلی از نظر مالی، سیاسی و امنیتی در دست نخست وزیر است و شیعیان هم اکثریت عراق را تشکیل می دهند. با این حال نخست وزیر در میان این گرایش ها و حدس های مختلف، کار سختی برای داشتن طیف متضادی از این مجموعه در دل کابینه اش دارد. وی اضافه نمود: نکته دوم نفوذ ایران در این کشور و حضور امریکا در آن است. ایران هم به دلیل نفوذ مالی، سیاسی و مذهبی و هم اینکه در مبارزه با تروریسم نقش مؤثری در عراق داشته از پرستیژ و احترام خاصی برخوردار است. از سوی دیگر امریکا را هم نمی توان نادیده گرفت چراکه بسیاری از سیاستمداران با پشتیبانی امریکا در قدرت بوده و می مانند. در این شرایط سیاست دولت های عراق در دهه های مختلف بر این اساس بوده که تعادل را بین این دو طرف حفظ نمایند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4256

به "کابینه الکاظمی تکمیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کابینه الکاظمی تکمیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید