چرا سوپراستارهای گیسو مایل به همکاری با منوچهر هادی نبودند

به گزارش مجله هاستفا، تهران (پانا) - هومن کبیری تهیه کننده سریال گیسو یا همان عاشقانه 2 درباره همکاری اجباری خود با منوچهر هادی به عنوان کارگردان این سریال و نارضایتی بازیگران چهره سریال از کارگردانی منوچهر هادی سخن گفت.

چرا سوپراستارهای گیسو مایل به همکاری با منوچهر هادی نبودند

به گزارش مهر، این روزها شبکه نمایش خانگی تقریباً به تعداد روزهای هفته سریال دارد و هر کسی با هر سلیقه ای می تواند مخاطب یک مجموعه نمایشی قرار بگیرد. نوعی میدان رقابتی نفسگیر ایجاد شده است که در آن معدود سریال هایی می توانند پیروز رقابت قرار گیرند که نفس به نفس مخاطبشان حرکت نمایند. سریال هایی که از همان قسمت اول و دوم سعی دارند نبض مخاطب را به دست گیرند و با درام هایی معمایی از بستر یک ملودرام روتین و خانوادگی فراتر فرایند.

گیسو به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه نمایندگی هومن کبیری یکی از سریال هایی است که مدتی است در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است، فصل اول این سریال با نام عاشقانه در سال های 95 و 96 توزیع شد و مدتی است فصل دوم آن در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است.

منوچهر هادی کارگردانی این سریال را بر عهده دارد که هنوز بسیاری از مخاطبان ناکامی دل و ماجرای آب بستن به این سریال را از او به یاد دارند. گیسو حالا تجربه بعدی این کارگردان بعد از دل است که شاید برای بسیاری تعجب برانگیز باشد که چطور بعد از آن ناکامی سریال دیگری به این کارگردان سپرده شد.

هومن کبیری تهیه نماینده گیسو یا فصل دوم عاشقانه از فرایند پیش فراوری و فراوری این سریال می گوید و اینکه چرا بعد از ناکامی های پی در پی منوچهر هادی همچنان این سریال را با کارگردانی او به فراوری رساندند.

این تهیه نماینده با کارگردانان مختلفی همکاری داشته و در پروژه های کارگردانانی چون داوود میرباقری و حسن فتحی حضور داشته است. او همچنین با کارگردانانی چون احسان عبدی پور همکاری داشته و به خاطر این همکاری برای ساخت فیلم همسنگار از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش فیلم های ویدئویی را دریافت نموده است.

کبیری در این مصاحبه به صراحت به پرسش ها و نقدها نسبت به همکاری با منوچهر هادی و خروجی این همکاری پاسخ داده است.

متن این مصاحبه را در زیر می خوانید:

این روزها سریال های مختلفی در شبکه نمایش خانگی عرضه می شوند سریال هایی که بعضی از همان قسمت اول نظر مخاطب را هم جلب نموده اند و بعضی تا انتها هم پیروز نبودند. به نظر خود شما سریال گیسو توانسته است با وجود هزینه های کلانی که برای آن اجرا شده است به آن میزان از اقبال مخاطب که می خواستید دست یابد؟

برای ارزیابی این مهم باید تا انتها پخش این بخش از پروژه تحمل کرد با این حال آنچه که برای هر کارشناسی قابل تشخیص است همین است که در این پروژه از امکانات و حضور بازیگران چهره و سایر موارد یاری گرفته شده است تا مولفه های یک سریال در صندلی پربیننده را داشته باشد. البته عرضه چندین سریال در سبد شبکه خانگی در شرایط فعلی بی تاثیر نیست با این حال انتظارات ما هم خیلی بالاتر بود.

فکر می کنید در شرایط امروز صرفاً استفاده از بازیگران چهره برای داشتن ویترینی خوش رنگ و لعاب در سریال ها جواب می دهد چون ظاهراً گیسو بیشتر از این مولفه بهره گرفته است؟

سریال گیسو اثری اجتماعی و بازیگر محور است. نوعاً کارگردان های مطرح هم از چهره های شناخته شده، محبوب و مستعد استفاده می نمایند. به عنوان مثال مجید مجیدی در جایی از محمدرضا رضا گلزار برای افتتاحیه فیلمش دعوت می نماید بنابراین استفاده از چهره ها متناسب با قصه، شخصیت پردازی و ساختار اثر اجتناب ناپذیر است چون بعضی بازیگران عامل پیروزیت و استقبال گسترده از فیلم می شوند و موجب توجه بیشتر مخاطبان به اثر می شوند.

سریال دیگر منوچهر هادی به نام دل که علیرغم اینکه بازیگران خوبی داشته است به خاطر کیفیت اثر به یک مثال تبدیل شده است. پس نتیجه می گیریم صرفاً حضور بازیگران مطرح نمی تواند تضمینی برای ارائه یک سریال پیروز باشد* مجید مجیدی کارنامه ای داشته است که اتفاقاً در آن بیشتر استعدادهای جدید و چهره های ناشناخته را معرفی نموده است با این حال سوال من این است که چرا سریال گیسو صرفاً روی بازیگران سرمایه گذاری نموده تا عوامل دیگر نکته ای که معمولاً در فیلم و سریال های منوچهر هادی وجود دارد و قصه و فرم مورد غفلت قرار می گیرد.

آقای هادی دو سریال در نمایش خانگی داشته که سریال عاشقانه و دل بوده است. عاشقانه 1 که با همین تیم جلو رفت و در برقراری ارتباط با مخاطب بسیار پیروز بود. بازیگران ستاره و سناریو جذاب و عاشقانه و البته فقر فراوری سریال در نمایش خانگی و انگیزه وافر کارگردان به خاطر حضور چهره ها در پیروزیت اثر بی تاثیر نبوده است. پرواضح است برای هر کارگردان تجاری ساز این فاکتورها فرصتی طلایی است.

من علاوه بر قصه و محتوای سریال از عوامل پیروزیت فصل اول عاشقانه به ویژه بازیگران بهره کافی بردم و همه چیز مهیای ساخت یک اثر کیفی بود و اساساً هر کارگردان دیگری می توانست با ما همکاری کند. البته نه اینکه اهمیت نداشته باشد که چه کسی کارگردانی کند ولی لازم نبود سرآمد باشد. سریال دیگر منوچهر هادی به نام دل که علیرغم اینکه بازیگران خوبی داشته است به خاطر کیفیت اثر به یک مثال تبدیل شده است. پس نتیجه می گیریم صرفاً حضور بازیگران مطرح نمی تواند تضمینی برای ارائه یک سریال پیروز باشد.

دقیقاً به دلیل کیفیت پایین سریال دل که به قول شما به یک مثال البته از نوع بسیار ضعیف تبدیل شده است می خواهم بدانم چرا فصل دوم سریال عاشقانه یا گیسو با این کارگردان به فراوری رسید؟

در زمانی که من با آقای هادی قرارداد برای کارگردانی سریال گیسو بستم او سریال پیروز عاشقانه 1 را با تهیه نمایندگی من در کارنامه اش داشت و در حال فیلمبرداری سریال دل بود که هنوز به پخش نرسیده بود و ما نتیجه و خروجی کار را ندیده بودیم. فیلم سینمایی پرفروش رحمان 1400 را هم روی پرده داشت. من مثل همه تهیه نمایندگان روش و منش خودم را در ساخت سریال دارم و جامعه هدف من در جذب مخاطبان همه اقشار هستند. با این حال با گذشت چند روز پس از عقد قرارداد و پرداخت کل دستمزد کارگردانی فصل اول گیسو به او فیلم سینمایی رحمان 1400 توقیف شد و پس از چند ماه هم سریال دل پخش شد که البته احتیاج به شرح ندارد! و قسمت آزار دهنده اینکه علیرغم نقدها گسترده نسبت به سریال دل جناب هادی همچنان مدافع جدی کیفیت اثر بودند. به هر ترتیب در چنین مواقعی تهیه نماینده در عمل اجرا شده قرار می گیرد و باید جوابگوی مطالبات پخش و قراردادهای منعقده باشد.

دلیل اصرار به کار با هادی را از این حیث می پرسم که شما پیش از این در پروژه های بزرگی با کارگردانان مهمی چون حسن فتحی و داوود میرباقری کار نموده اید.

سلیقه من در سریال سازی جناب حسن فتحی و استاد داوود میرباقری است که پیش تر همکاری درخشانی داشتیم. با جوان ترها مثل احسان عبدی پور هم که پیش از این کار نموده ام انگیزه ای جز ارائه یک اثر فاخر و تاثیرگذار ندارم و نتیجه روشن است.

پس به دلیل همان تعهد به عمل اجرا شده با منوچهر هادی همکاری کردید یا مولفه های دیگری هم داشتید؟

به عنوان یک تهیه نماینده معیارهایی همچون فیلمنامه برای من مهم است. من به صورت اتفاقی در جهت پروژه زمین خورده عاشقانه 1 قرار گرفتم که به دلیل مسائل تهیه نماینده پنج قسمت فصل اول در جهت تعطیلی قرار گرفته بود و من ادامه کار را به فراوری رساندم. فصل اول این سریال تجربه پیروزی بود و با همکاری صمیمانه بازیگران و عوامل حرفه ای در زمان خود از کشش و جذابیت قابل توجهی برخوردار بود. با توجه به ساختار قصه و نوع شخصیت پردازی و البته بازیگر محور بودن همچنان ترجیح اخلاقی من و همکارانم این بود که کارگردان فصل اول عاشقانه فارغ از قضاوت ها و فضای منفی متاثر از توقیف رحمان 1400 و بازتاب های متفاوت مربوط به سریال دل، کارگردانی گیسو را بر عهده بگیرد با این امید که شاید تلخی تجربیات گذشته انگیزه بیشتری برای ارتقاء سطح کیفی سریال باشد.

البته من هیچ گاه قصد ساخت فصل دوم عاشقانه را نداشتم اما رشد و توسعه و میزان استقبال مخاطبان از محتوی پلتفرم ها و البته همراهی و مشارکت آنان در تهیه و فراوری سریال ها توجه بسیاری از دست اندرکاران سریال و سینمای ایران را به پدیده وی او دی یعنی سامانه نمایش درخواستی جلب کرد. اینها بهانه ای شد علیرغم میل باطنی من فصل دوم عاشقانه با عنوان گیسو به طور جدی از طرف دوستان و همکاران به ویژه محمدرضا گلزار مطرح گردد و در دستور کار قرار بگیرد. من هم ترغیب شدم چرا که مقدمات کار فراهم بود و به اصطلاح اسب زین شده ای بود.

این در شرایطی بود که به خاطر یکی دو اثر اخیر آقای هادی، از سوی پلتفرم برای کارگردانی ایشان تردیدهایی به وجود آمد و البته یک بار هم منجر به فسخ قرارداد شد. به هر حال با همه این پالس های منفی، در زمانی که مصمم به تعویض کارگردان بودم، محمدرضا گلزار نکته ای را مطرح نمود که شاید اگر فرصت جدیدی به کارگردان بدهیم و موجب دل شکستگی نشویم اتفاق خوبی رخ دهد و بگذریم که خود گلزار هم بعداً از این اتفاق پشیمان شد.

یعنی حتی پلتفرم هم به دلیل کیفیت پایین آثار منوچهر هادی برای ساخت گیسو دچار تردید شده بود اما شما همچنان ادامه دادید؟

پلتفرم ملاحظاتی در مورد کارگردان داشت اما از آنجا که تصمیم درباره اثر بر عهده اینجانب بود ضمن توجه به درخواست های پلتفرم تصمیم نهایی را هم خودم گرفتم.

بعضی از بازیگران دل پس از آن سریال از قصه و ساختار کار گلایه کردند این همکاری دوباره با همین کارگردان عجیب نبود؟

چند نفری تمایل نداشتند جلوی دوربین منوچهر هادی بفرایند، البته یکی دو نفر به دلایل حرفه ای و حضور در فصل اول مجاب شدند و یکی دو نفر هم عطایش را به لقایش بخشیدند. تنها کسی که هنوز از کارگردانی منوچهر هادی رضایت داشت فرزاد فرزین عزیز و بامحبت بود.

سوال اصلی من هنوز اینجاست که وزارت ارشاد چطور به این سریال پروانه ساخت داد چون در زمانی رخ داد که تغییرات مختلفی در حال شکل گیری بود و نقدها مختلفی نسبت به منوچهر هادی و کیفیت محتوایی و ساختاری آثار او مطرح می شد؟

تقریباً بعد از سریال دل سخت گیری های دفتر نمایش خانگی چند برابر شد و به طبع بعد از مسائل حقوقی و قضائی رحمان 1400 سازمان سینمایی رغبتی برای صدور پروانه ساخت با کارگردانی منوچهر هادی نداشت. اما با توجه به حساسیت های فصل اول و تغییر رویکرد در قصه در فصل دوم و البته تمایل من و عوامل ساخت و پیگیری ها و جلسات مکرر با مدیران ذی ربط در سازمان سینمایی با تضمین نکات محتوایی و ساختاری با حضور او برای کارگردانی این پروژه موافقت شد و از اسفند 98 پروانه ساخت به تدریج صادر شد. چند بازیگر اصلی اعلام آمادگی نموده بودند به جز هومن سیدی علی الخصوص بعد از ساخت سریال قورباغه و پیروزیت های بی شمارش شخصاً به واسطه لطف و اعتمادش به من و اینکه دعوت من را پذیرفت از ایشان ممنونم.

البته باعث تعجب هم هست کسی که خودش صاحب سبک است و قورباغه را ساخته است در این سریال حضور داشت.

شاید نتوان چالشی را که به عنوان تهیه نماینده در پشت صحنه برای راضی کردن بازیگران داشتم شرح دهم اما همانطور که گفتم تقریباً جز یکی دو نفر هیچکس راضی به همکاری دوباره نبود به هر حال هومن سیدی و البته عزیزان دیگر به خواست من و گروه احترام گذاشتند، این آداب انسان های حرفه ای است و من همین جا از همه بازیگران و عوامل ممنونم.

یکی از مولفه های حاشیه ای سریال های شبکه خانگی دستمزدهای آنهاست که حتی گاهی بازیگران را ترغیب می نماید در پروژه یا علی رغم میل باطنی شان حضور پیدا نمایند. می توانید درباره دستمزدهای این سریال شرح دهید به طور مثال برای گلزار بیشتر از عرف دستمزدها پرداخت شد؟

من به محمدرضا گلزار دستمزد دو سال پیش او را پرداخت کردم و او هم فروتنانه پذیرفت.

یکی از نقاط ضعف سریال در فصل دوم قصه ای است که نتوانست مخاطب را به درستی درگیر کند هرچند شنیده شد که متن بارها بازنویسی شده است اما چرا همچنان فیلمنامه نتوانست از کشش و درام و استحکام کافی برخوردار گردد؟

در این فصل برای ارتقای کیفیت قصه رحمان سیفی آزاد به سریال اضافه شد و نویسندگان و فیلمنامه تحت نظارت مدیریت هنری پروژه جناب سیفی آزاد چند مرحله بازنویسی کردند. البته در مورد قصه محدودیت های زیادی به ما وارد شد که بخشی از آن قابل درک بود و اینکه با توجه به حواشی قبلی باید از یک داستان عاشقانه به معمایی حرکت می کردیم. بر همین اساس تغییراتی هم لحاظ شد و علت اصلی حذف آقای فرزاد فرزین تغییر قصه به سمت معمایی بود که توسط رحمان سیفی آزاد مشاور هنری صورت گرفت. یعنی علی رغم اینکه او اولین نفر بود که از حضور در پروژه استقبال نموده بود طراحی معمایی کار باعث شد نقش وی کلاً از سناریو حذف گردد.

دلیل تمرکز روی شخصیت گیسو و بازگرداندن او به قصه با استفاده از شخصیت هانیه توسلی چه بود؟

به طور طبیعی با توجه به برند عاشقانه و گیسو مسئله جدی شخصیت پردازی گیسو با توجه به مهاجرت بازیگرش در فصل اول بود.

و در نهایت ممکن است ساخت این سریال به فصل بعد برسد؟

باید تا انتها سریال صبر کنیم و متناسب با بازخوردها و نظر مخاطبین تصمیم بگیرم ولی آنچه که کاملاً تعیین است به دلیل اینکه بازیگران اصلی هومن سیدی و محمدرضا گلزار که فصل اول گیسو هم با ضمانت من قبول به حضور کردند حاضر به ادامه همکاری با جناب هادی نیستند و پلتفرم هم نظر مساعدی به همکاری دوباره با ایشان در گیسو ندارد و با اینکه من از صمیم قلب او را دوست دارم اگر فصل بعدی در کار باشد به دلایل فوق در خدمت این کارگردان نخواهیم بود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7889

به "چرا سوپراستارهای گیسو مایل به همکاری با منوچهر هادی نبودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سوپراستارهای گیسو مایل به همکاری با منوچهر هادی نبودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید