نانوکاتالیستی ارزان در پیل های سوختی خودرو ها استفاده می شود

به گزارش مجله هاستفا، کنسرسیومی از چند آزمایشگاه ملی در آمریکا به دنبال استفاده از گرافن برای تولید کاتالیستی است که می تواند با قیمت پایین در پیل های سوختی خودرو ها استفاده شود.

نانوکاتالیستی ارزان در پیل های سوختی خودرو ها استفاده می شود

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، الکتروکت (ElectroCat) کنسرسیوم تحقیقات فدرال در آمریکا بوده که از سال 2018 فعالیت خود را با هدف ارائه کاتالیست های عاری از پلاتین برای استفاده در خودرو های الکتریکی مجهز به پیل سوختی آغاز کرده است. این سرمایه گذاری با همکاری آزمایشگاه های ملی آرگونه و لوس آلاموس و همچنین آزمایشگاه ملی اوک ریج و آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیری اجرا شده است.

در خودرو های الکتریکی دارای پیل سوختی هیدروژنی، کاتالیست یک مشکل جدی است، کاتالیستی که قرار است اکسیژن و هیدروژن را با هم ترکیب کرده و آب تولید کند. معمولا از پلاتین برای ساخت این نوع کاتالیست ها استفاده می شود که قیمت بالایی دارد و محدودیت هایی نیز برای استفاده از این فلز وجود دارد.

این کنسرسیوم به دنبال توسعه کاتالیستی است که در آن از گرافن استفاده شده است. با این حال باید گفت که استفاده از هیدروژن به عنوان منبع سوخت در خودرو ها هنوز راه درازی تا تجاری سازی شدن دارد. با این حال، شرکت های خودروسازی روی استفاده از این فناوری در بخش خودرو های سنگین نظیر کامیون نیز کار می کنند.

BMW به تازگی اعلام کرده که به دنبال ساخت پیشرانه ای مجهز به پیل سوختی برای خودرو های خود است که از نظر تئوری، این فناوری میزان انتشار گاز دی اکسیدکربن صفر دارد.

BMW از هیدروژن تجدیدپذیر در مقیاس تجاری استفاده می کند، اما موضوع این است که منبع اولیه هیدروژن در حال حاضر، سوخت های فسیلی است و باید با توسعه کاتالیست های مناسب بتوان به جای سوخت فسیلی از منابع دیگری هیدروژن تولید کرد که انتشار گاز گلخانه ای به دنبال نداشته باشد.

شرکت ولوو نیز در همین جهت گام برمی دارد. این شرکت به تازگی همکاری مشترکی با شرکت دایملر آغاز کرده تا روی ساخت کامیون های مجهز به پیل سوختی کار کنند. شاخه مرسدس بنز دایملر در سال 2015 گام بزرگی در بخش پیل سوختی برداشته است، اما این دستاورد هنوز وارد بخش خودروسازی نشده است. در اروپا میلیارد ها یورو سرمایه گذاری در بخش هیدروژن پاک اجرا شده است تا جایگزینی برای سوخت فسیلی ارائه شود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4218

به "نانوکاتالیستی ارزان در پیل های سوختی خودرو ها استفاده می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوکاتالیستی ارزان در پیل های سوختی خودرو ها استفاده می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید