ساختن و نواختن دوتار ایرانی ثبت جهانی شد

به گزارش مجله هاستفا، مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار ایرانی در اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو در کلمبیا در فهرست میراث جهانی نهاده شد.

ساختن و نواختن دوتار ایرانی ثبت جهانی شد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در بوگوتا پایتخت کلمبیا در حال برگزاری است، پرونده مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار که از سوی ایران ارائه شده بود، با نظر موافق اعضای کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

این چهاردهمین پرونده میراث ناملموس ایران است که به ثبت جهانی می رسد.

مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار در زمره قدیمی ترین، رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی کشور است که به شکل گسترده رواج دارد. دوتار یکی از مهم ترین ساز های زهی- زخمه ای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری ایران است و به شکل یک کاسه از جنس چوب توت و دسته ای بلند از جنس چوب زردآلو یا گردو ساخته می گردد.

ایران پیش از این، پرونده ردیف موسیقی های ایرانی، موسیقی بخشی های خراسان و هنر ساختن و نواختن کمانچه را در حوزه موسیقی، در فهرست میراث ناملموس جهانی ثبت نموده بود.

48 پرونده از کشور های مختلف در اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو که از 9 تا 14 دسامبر در بوگوتا پایتخت کلمبیا برگزار می گردد، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2008

به "ساختن و نواختن دوتار ایرانی ثبت جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختن و نواختن دوتار ایرانی ثبت جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید