آبه: قبل از رفتن، همه پرسی قانون اساسی برگزار می کنم

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن بار دیگر بر عزم خود به برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور تا قبل از سپتامبر 2021- تاریخ پایان ریاست وی بر حزب حاکم لیبرال دموکرات- تاکید نمود.

آبه: قبل از رفتن، همه پرسی قانون اساسی برگزار می کنم

وی در این باره گفت: یک سال و سه ماه از ریاست من بر حزب لیبرال دموکرات باقی است و بر آنم تا پیش از پایان دوره، همه پرسی برگزار کنم.

لازم به ذکر است برگزاری همه پرسی از آن بابت اهمیت دارد که آبه سال ها است که به دنبال مشروعیت بخشیدن به عملیات های فراسرزمینی نیروهای دفاع ملی ژاپن است.

به گزارش خبرنگاران، قانون اساسی ژاپن که پس از شکست در جنگ دوم جهانی توسط حاکمان آمریکایی به این کشور تحمیل شد؛ ظاهراً ماهیتی کاملاً صلح آمیز دارد. این منشور صلح در سال 1947 به تصویب مجلس ژاپن رسید و از آن موقع تا به امروز مشمول اصلاحات نشده است.

در ماده نهم قانون اساسی ژاپن به صراحت قید شده که این کشور برای همواره از ورود به جنگ و استفاده از نیروی نظامی برای حل مناقشات بین المللی خودداری می نماید.

این بخش از قانون اساسی ژاپن همچنین به توکیو اجازه تشکیل ارتش به معنی مرسوم آن در دیگر کشورها و ساماندهی نیروی زمینی، دریایی، هوایی و یا دیگر نیروهای بالقوه جنگی را نمی دهد. با این وجود، ژاپن به عنوان یکی از متحدین آمریکا در طول جنگ سرد، برای مقابله با تهدیدهای احتمالی اقدام به سازماندهی یک بازوی نظامی موسوم به نیروهای دفاع ملی کرد تا در صورت لزوم بتواند از آن استفاده کند.

در واقع، استراتژی دفاعی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم در درجه نخست بر مبنای تکیه بر آمریکا تعریف می شد به این معنا که باید برای راضی نگه داشتن واشنگتن در مواقع غیر ضروری کمترین و در مواقع ضروری بیشترین کوشش را به خرج داد. این یکی از اصلی ترین دلایلی بود که دولت توکیو را واداشت تا در تاریخ 19 سپتامبر سال میلادی 2015 با اتخاذ یک تصمیم امنیتی جسورانه از منشور صلح خود فاصله گرفته و به اسم مقابله با چالش های دنیای جدید، مصوبه حضور ارتش در جنگ های فرا سرزمینی را به تائید برساند.

در شرح این مصوبه باید گفت که با اتکا به آن توکیو می تواند در صورت تهدید منافع ملی خود و یا یکی از متحدینش (به طور خاص واشنگتن) قوای نظامی خود را برای نخستین بار پس از پایان جنگ جهانی دوم و پایان بلندپروازی های امپریالیستی ژاپن به شرکت در جنگ های برون مرزی وا دارد.

لازم به ذکر است آدینه گذشته، یوشیهید سوگا سخنگوی کابینه ژاپن تاکید نمود چنانچه شرایط ایجاب کند؛ حق مشروع ژاپن به دفاع از خود، مجوزی برای هدف قرار دادن پایگاه های خارجی است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4360

به "آبه: قبل از رفتن، همه پرسی قانون اساسی برگزار می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبه: قبل از رفتن، همه پرسی قانون اساسی برگزار می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید